SBM-XEIX
SBM-XEIX
Societat Balear de Matemàtiques SBM-XEIX
  • Aucells són qui no van sols,...

    24 de desembre de 2005, per Josep L. Pol i Llompart

    Son Gotleu, Palma
    ... ans van tota hora ensems, axí com són coloms e estornells (Ramon Llull).
    Ningú no dubtarà mai, mirant el conjunt d’un arbre, si aquella fulla és o no seva. La pregunta deixarà de ser trivial en el moment que ens facin classificar en esbarts disjunts els estornells paralitzats a la imatge: tindrem ara, com a mínim, una sèrie d’elements dubtosos. Si el que volem agrupar en classes són els clústers d’humitat condensada dels núvols, la gent ens començarà a mirar malament. I quan (...)

  • Cercant els orígens de la paraula xeix

    22 de desembre de 2005, per Antònia Martorell

    D’on penses que ve la paraula xeix?

  • Els silencis de Bolzano i Cauchy

    22 de desembre de 2005, per Josep L. Pol i Llompart

    Pla de sa Creu, muntanya de Moncaira, Fornalutx-Escorca
    El diccionari de la llengua catalana reserva la paraula composta penya-segat per als accidents orogràfics de talls verticals i grans dimensions. És el que en excursionisme anomenem un salt impossible. Podríem pensar que per això (només a títol de regla mnemotècnica) l’Institut d’Estudis Catalans no ha pogut evitar la temptació de col·locar un guionet -de fer un tall- enmig de les dues paraules que atresoren el concepte. La muntanya de Moncaira (...)

  • Assemblees ordinària i extraordinària

    20 de desembre de 2005, per SBM-XEIX

    Assemblees inicials de la Societat Balear de Matemàtiques.

  • Retxes dins l’aigua

    20 de desembre de 2005, per Josep L. Pol i Llompart

    Banyera de la seu de la SBM-XEIX, sa Cabaneta.
    El món dels nombres primers ha fascinat els savis de tots els temps. Fa uns 2.300 anys, el gran Euclides ja demostrà, d’una manera senzilla i genial, que n’hi havia infinits. I al llarg de la història hem anat aprenent moltíssimes coses sobre ells. A través d’una fórmula donada per Mersenne (frare mínim nascut el 1588) ja fa una vintena d’anys que un superordinador de la Chevron Geosciences Company de Boston trobà un monstre primer de 65.050 dígits. El (...)

Més pàgines...

0 | ... | 2185 | 2190 | 2195 | 2200 | 2205 | 2210 | 2215 | 2220 | 2225 | ... | 2250

Subscripció a la llista de correus AMICS de l'SBM-XEIX

Traducció automàtica