SBM-XEIX
SBM-XEIX
Societat Balear de Matemàtiques SBM-XEIX

Arrel de la web > Cultivar la mirada matemàtica > Quina és la millor manera de tallar una pizza?

Quina és la millor manera de tallar una pizza?

dimarts 9 de febrer de 2016, per  SBM-XEIX

Etiquetes:

Talles la pizza per què cadascú mengi un tros igual? Hem estat tallant la pizza malament tot aquest temps? Segons les matemàtiques sí, hi ha una millor manera de tallar la pizza.

La majoria de nosaltres dividim una pizza fent talls rectes que tots s’ajunten al centre. Però, i si el centre de la pizza té un complement que algunes persones prefereixen evitar? O si has de compartir una pizza i no s’ha tallat en trossos iguals? Un sopar que es suposava deliciós pot acabar amb catàstrofe!

Els matemàtics havien arribat prèviament amb un mètode per a repartir la pizza en 12 peces de forma idèntica, conegut com disc monohèdric mosaic. Sis parts formen una estrella que parteix des del centre, mentre que les altres sis divideixen els trossos restants. Es comença tallant tres llesques corbes a través de la pizza i després dividint aquestes rodanxes en dos obtenint els grups interiors i exteriors.

Ara Joel Haddley i Stephen Worsley de la Universitat de Liverpool, Regne Unit, han generalitzat la tècnica per crear encara més maneres de llescar [1]. La parella ha demostrat que pot crear tessel·les de peces corbes amb qualsevol nombre imparell de costats - conegut com 5-gons , 7- gons i així successivament i després dividir-los en dos com abans.

Inclús anaren més lluny tallant petites cunyes als cantons creant formes estranyes que encara així formaven un cercle perfecte.

Els mateixos autors no tenen massa clar quina seria l’aplicació de la seva teoria del “tall de les pizzes”, però afirma que els resultats són matemàticament interessants i que surten fotos realment maques:

I tu? Amb quants trossos creus que seria el millor repartiment? Jo crec que el millor seria no repartir-la amb la pinta que té!!!

[1] Infinite families of monohedral disk tilings. Joel Haddley, Stephen Worsley. Computational Geometry. University of Liverpool. Department of Mathematical Sciences. Dec. 2015.

(Aquesta mirada matemàtica ha estat realitzada per Jaume Sastre Tomàs en el marc del Màster de Professorat de Secundària UIB 2015-2016)

Respondre a aquest article